Internatskolen

Bistandsorganisasjonen Deaf Aid Isinya her i Norge samarbeider tett med organisasjonen Deaf Aid i Kenya og allerede i 2006 ble Geoffrey Abuga ansatt som IT-ingeniør for ett år. Et år ble til mange og i dag er Geoffrey daglig leder for alt arbeidet i Kenya.

Geoffrey er først og fremst en IT-mann og hans hjerte banker hardt for å gi døve ungdommer innsikt og utdannelse innen IT. Han startet tidligere Deaf Aid Cisco og senere Soco Akademier og som ga nye muligheter til døve unge. Noen av de døve ungdommene fikk seg gode jobber innen IT. Med denne IT-utdannelsen ble de døve ungdommene respektert, fikk vanlige jobber innen IT og dermed den verdigheten og respekten de fortjener. Dette håper Geoffrey å kunne videreføre gjennom det framtidige universitetet vi drømmer om.

Geoffrey O. Abuga daglig leder i Kenya.

Gjennom alle disse årene har Geoffrey blitt godt kjent med døve og utfordringene de møter og bruker all sin erfaring og kunnskap for å utvikle Deaf Aid Kenya og ikke minst Internatskolen for døve i Isinya, slik at undervisningstilbudet til døve der kan bli enda bedre enn det er i dag.

Internatskolen er delt i to, en grunnskole og en ungdoms- og videregående skole.
Det skal mange ansatte til for å ta vare på elevene på en god måte. Internatskolen har tre forskjellige internat, men husmor og husfar i hvert internat. Det er ansatte på kjøkkenet som lager mat, andre tar seg av rengjøringen. Lærere utgjør den største gruppen ansatte, men vi har også andre som har ansvar for hønene og eggproduksjonen i tillegg til dyrking av grønnsaker.

Grunnskolen

Døve barn får best utgangspunkt i livet om de fanges opp tidlig, noe som er en stor utfordring i Kenya. Grunnskolen får likevel noen få døve elever helt ned i 3-årsalderen som starter å leke inn tegnspråket.
De døve barna får fort nye venner og rollemodeller. Ganske raskt kommer de ut av ensomheten og isolasjonen, de blir ikke lenger mobbet fordi de er døve og annerledes.
Mange av barna er underernærte når de kommer til internatskolen, men med nok næringsrik mat kommer de seg raskt og de triste barneøynene skinner og smiler som de skal.
Det er fantastisk å se den herlige forvandlingen som skjer med et lite barn når de kommer til internatskolen.

Ungdoms- og videregående skole

Vi har kun en skolebygning til både ungdomsskoleelevene og elevene på videregående og det er fult både på internatet og i klasserommene. Behovet for en tilvarende skolebygning er stort.
De dyktige, tegnspråklige lærerne underviser elevene i alle fag, som på hørende skoler. Kravene til elevene er store og det er ekstraundervisning både på kveldene og i helgene. Skolen har også et bra laboratorium og et datarom som elevene elsker.

Undervisningen av de døve elevene foregår på kenyansk tegnspråk i små klasser slik at alle kan se hverandre og læreren. Skolen har både døve og hørende lærere og alle behersker tegnspråk godt.


Mat er viktig for disse barna. De fleste vet godt hvordan det er å gå sulten gjennom dagen og å legge seg med tom mage. På internatskolen får de nok og variert mat, noe de vet å sette pris på.

Lekeplassen er barnas fristed og de elsker å leke her.

Her er flere bilder. Klikk på bilde for større utgave